Friday, 23 June 2017

සමථ මණ්ඩලයක් පත් කරන්නේ කෙසේද? සමථ මණ්ඩල පත්කිරීම ප්‍රශ්නකාරිද ?

සමථ මණ්ඩලයක් පත් කරන්නේ කෙසේද? සමථ මණ්ඩල පත්කිරීම ප්‍රශ්නකාරිද ?

සමථ මූල මණ්ඩලය සහ සමථ මණ්ඩලය කියන්නේ මොකක්ද කියල අපි කලින් සටහනකින් සාකච්ඡා කළා ඔබට මතක ඇති. නැවතත් එම මණ්ඩල දෙක අතර වෙනස කෙටියෙන් කිව්වොත් කියන්ඩ වෙන්නේ මෙන්න මෙහෙමයි. සමථ මූල මණ්ඩලය කියන්නේ සමථ මණ්ඩල කොමිෂන් සභාව විසින් යම් කිසි සමථ මණ්ඩල ප්‍රදේශයක් සඳහා සාමාජිකයන් යම් ප්‍රමාණයකින්  පත්කරනු ලබන මණ්ඩලයකට. මෙම මණ්ඩලයට සභාපති වර‍ෙයක් සමථ මණ්ඩල කොමිෂන් සභාව විසින්ම පත්කරනව. උප සභාපති වරයෙක් පත් කළත් එහෙම තනතුරක් ගැන පණතේ විධි විධාන සළසා නැහැ. මෙම සමථ මුල මණ්ඩලයට ලැබෙන යම් ආරවුලක් පිළිබඳ සාකච්ඡා කිරීම සඳහා සමථ මූල මණ්ඩලයේ සාමාජිකයන් අතරින් තුන්දෙනෙක් පත්කළ යුතු බවත් ඒ මණ්ඩලය සමථ මණ්ඩලය වශයෙන් සදහන් කරන බවත් අපි කිව්වා ඔබට මතක ඇති. මෙම තිදෙනෙකුගෙන් යුතු සමථ මණ්ඩලයේ ප්‍රධානියා ප්‍රධාන සමථකාර වරයා ලෙසයි හදුන්වන්නේ. අපි අද බලමු මෙම තිදෙනෙකුගෙන් යුත් සමථ මණ්ඩලය පත් කරන්නේ කොහොමද කියල.

සමථ මූල මණ්ඩලයක සභාපති වරයා වෙත යම් ආරවුලක් යොමුකරන ලද විට එම ආරවුලට සම්බන්ධ පාර්ශ්වකරුවන්ගේ වැඩි කැමැත්ත විමසා එම කැමැත්ත පිළිබදව නිසැක වශයෙන්ම දැනගෙන පහත සදහන් ආකරයට සමථ මණ්ඩලයක් පිහිටවිය යුතුය. පළමු ක්‍රමය අනුව එක් එක් ආරවුල් කරුවන් විසින්  සමථ මූල මණ්ඩලයේ සාමාජිකයන් අතරින් තමන් කැමති සාමාජිකයෙකු බැගින් සාමාජිකයන් දෙදෙනෙකු තොරා ගත යුතුය. මෙම සාමාජිකයන් දෙදෙනා විසින් තවත් සාමාජිකයෙකු පත්කර ගත යුතු අතර එලෙස පත්කරනු ලබන සාමාජිකයා ප්‍රධාන සමථකරු වශයෙන් කටයුතු කළ යුතුය. පාර්ශ්ව කරුවන් විසින් මෙලෙස තමන් කැමති සාමාජිකයන් පත්කර ගනු ලැබුවත් ඔවුන් කිසි විටකත් එම පාර්ශ්ව කරුවන් නියෝජනය කිරීමක් නොකරනු ඇත. තවත් කාරණයක් තමයි පාර්ශ්ව කරුවන් විසින් තෝරාගනු ලබන්නේ බොහෝ විට තමන් දන්නා හදුණන සමථ කාරවරයෙක්. සමථකාර මහත්වරු සදාචාරය බොහෝම පිළිපදින මහත්වරු බැවින් ඒ අය මේ වගේ මණ්ඩලයකට පත් වෙන්න කැමති වෙන්නෙ නැහැ. මෙන්න මේ කාරණය නිසාම මෙලෙස සමථ මණඩල පත්කීරීම ප්‍රායෝගික වශයෙන් අපහසු වෙලා තියනව. මෙහෙම සමථකාරවරු පත්කර ගැනීමට පාර්ශ්ව කරුවන් අතර එකගත්වයක් නැතිවිට මූල මණ්ඩලයේ සභාපති විසින් සමථ මණ්ඩලය පත් කළ යුතුයි.

සමථ මණ්ඩලයක් පත් කිරීමේ අනෙත් ක්‍රමය තමයි සමථ මූල මණ්ඩලයේ සභාපති විසින් කලින් පත්කරන ලද සමථ මණ්ඩලයකට ආරවුල භාරදීම. කුමන ක්‍රමයකින් සමථ මණ්ඩලයක් පත්කලත් එම සමථ මණ්ඩලය විසින් යම් කරුණක් විභාග කරමින් සිටි අවස්ථාවක එම සමථ මණ්ඩල සාමාජිකයන්ගේ ධුර කුමන හේතුවක් මත හිස් කරනු ලැබුවත් එම ධුර හිස් කිරීම අදාල ආරවුල විභාග කර අවසන් වන දිනයේ සිට ක්‍රියාත්මක විය යුතු බවට සමථ මණ්ඩල පණතේ පළමු උපලේඛනයේ 9 වෙනි වගන්තියේ යටතේ සදහන් කර ඇත්තේ සමථ මණ්ඩලයේ වැදගත්ම කටයුත්ත ආරවුල විභාග කිරීම වන බැවිනි. එහෙත් වත්මන් සමථ මණ්ඩල ක්‍රියාකාරිත්වය අනුව යම් ආරවුලක් විභාග කරමින් සිටින සමථ මණ්ඩලයක් වෙනුවට ඒ සදහා වෙනත් සමථකාර වරුන් යෙදවීම බොහෝ විට සිදුවන බවට අනාවරණය වී ඇත. මෙයින් පාර්ශ්ව කරුවන්ට යම් යම් අපහසුතාවන් ඇතිවන අතර ඔවුන්ගේ ආරවුල සදහා සාර්ථක සමථකරණයකට යාමට අවස්ථාව ලැබෙන්නේද යන්න විමසා බැලිය යුත්තකි. මෙවැනි අවස්ථාවලදි වැයවන කාලය පිළිබද සළකා බැලීමට අදාල බලධාරින් යොමු වී නැත. බොහෝ විට මෙලෙස සිදුවන්නේ සමථකාර වරුන් අඛන්ඩව සමථ සාකච්ඡා සදහා නොපැමීණිම හෝ ඔවන් නිසි අධික්ෂණයකින් තොරව වෙනත් සමථ මණ්ඩල සදහා පත්කිරීම නිසා බව අනාවරණය වී ඇත. තමා විභාග කළ කාර්යයක් අවසන් වන තුරුම පවත්වාගෙන යාම  ජනතා සේවයට කැපවී ඇතැයි කියන සමථකාර වරුන්ගේ වගකීම බව අමතක නොකළ යුතුය.

No comments:

Post a Comment

සමථකරණයේ දිසානතිය - නෙතග බැල්මක්......

  දැන් දැන් සමථ මණ්ඩල ගැන සමාජමාධ්‍යවල පලවන පොස්ට් වලට ලැබෙන කොමන්ට්ස් අනුව තදබල විවේචනද නැතිවාම නොවෙයි. https://www.facebook.com/search/top...